Leven en werken met gezonde grenzen

Meer balans door gezonde grenzen

Grenzen is voor jezelf opkomen, voor jezelf kiezen. En dan bij voorkeur op een manier, dat je in verbinding blijft met de ander als dat belangrijk voor jou is. Voor jezelf kiezen klinkt makkelijk, maar dat is het beslist niet altijd. Zeker niet als je iemand bent die graag dingen voor een ander doet. Of als je het belangrijk vindt om met een ander op goede voet te blijven.

Wat de reden ook is, als je het lastig vindt om voor jezelf te kiezen, dan kun je daar veel last van hebben. In je dagelijkse leven en in je werk.

Iedereen heeft eigen grenzen

Wat voor de één heel logisch of normaal is, is wellicht niet zo voor een ander. Het hangt er vanaf wat jij gelooft, wat jouw waarden en normen zijn. Omdat die mogelijk anders zijn dan die van een ander, kan het zo maar zijn dat je moeilijker voor jezelf kiest. Ontdekken hoe het bij jou werkt, maakt het makkelijker voor jezelf.

Leven met gezonde grenzen

Grenzen ga je doen als je meer rust, ruimte en aandacht voor jezelf wilt. Als je meer balans wilt, als je je energie wilt besteden aan de dingen waarvoor jezelf kiest.

Grenzen is spannend

Het is vaak intensief en soms ook spannend om aan grenzen te werken. Je gaat immers veel bewuster om met wat jij wilt, wat goed voor jou is. Dat is voor jezelf en ook voor je omgeving mogelijk wennen. Weten hoe het werkt en ontdekken hoe je grenzen leeft op een manier die voor jou past, helpt bij grenzen.

Grenzen leven

Goede grenzen leven begint met bewustwording en inzicht in hoe het werkt. Vervolgens is het een proces waarin je steeds vaardiger wordt om jouw grenzen te bepalen en vervolgens te leven.
Tijdens de training leer je over grenzen en ontdek je wat voor jou goede grenzen zijn. Je ontdekt welke patronen je ontwikkeld hebt. En hoe je daarmee anders kunt omgaan.

Vier onderwerpen

  • Grenzen ontdekken:
    wat zijn grenzen precies;
    waar liggen jouw grenzen.
  • Hoe werken grenzen:
    onderzoek jouw flexibiliteit en hoe en of je vanuit verbinding kunt begrenzen.
  • Werken met grenzen:
    ontdek welke waarden en overtuiging je nu hebt.
  • Leven met grenzen:
    tips en tricks.
Wat het oplevert
  • met goede grenzen heb je meer rust, ruimte en aandacht voor jezelf;
  • je leeft en werkt met meer balans en ervaart daardoor minder stress;
  • je bent duidelijker in je communicatie;
  • je vergroot je vermogen om voor jezelf te kiezen.
Voor wie

Deze training is bestemd voor iedereen die in zijn werk of in zijn leven goede grenzen kan gebruiken. Zeker als je samenleeft of samenwerkt met anderen, zoals in een gezin, met collega’s of met cliënten, is het voor je eigen welzijn van belang om goede grenzen te leven.
Voor een aantal beroepsgroepen gelden accreditatie-uren.

Opleidingsniveau

De training Leven en Werken met gezonde grenzen is toegeschreven naar een MBO+ vooropleiding en HBO werk- en denkniveau. Daarnaast verwachten we een gezonde manier van denken en de bereidheid tot zelfreflectie.

De inhoud van de training is onveranderd en blijft dan ook 8 PE-uren waard. De vorm waarin de training gegeven wordt, is aangepast aan de regels van het RIVM in verband met het Covid-19 virus.

Een deel van deze training bestaat uit thuiswerk, een deel uit overleg via facetime of skype en een deel uit gezamenlijke les -met 4 personen- op trainingslocatie.

De opbouw van de training is als volgt:

Thuiswerk : kennis nemen van lesstof en uitvoeren van de oefeningen: 3-4 uren.
Overleg thuiswerk: via facetime of skype: ½ – 1 uur.
Gezamenlijk trainen: overige lesstof en oefeningen klassikaal op locatie: 4 uren.

Opzet thuiswerk:

Het thuiswerk vind je in de meegestuurde syllabus.
Info:
In de syllabus vind je uitleg over het hoe en wat van grenzen, voor zover we er in deze training op ingaan.
Oefeningen:
Daarnaast vind je hier de oefeningen die horen bij het thuiswerk deel. Deze oefeningen zijn geschikt om zelf thuis te doen. Dit zijn vooral oefeningen die inzicht geven over hoe je nu je grenzen leeft.
Doel:
Het doel van het thuiswerk is dat je kennis neemt van een aantal factoren die een rol spelen bij grenzen. We hebben het dan over:

  • ‘Nature & nurture’ als het om grenzen gaat;
  • Waarden en normen;
  • Overtuigingen en gedrag.

Door de stof te lezen, krijg je een indruk hoe grenzen werken. Door de oefeningen te doen, krijg je inzicht in wat je nu precies doet, in welke situaties. Weten wat je drijfveren zijn voor je huidige gedrag, is een stap op weg naar verandering ervan.

Facetime / skype

We plannen samen een tijd in voor overleg zodat we mogelijke vragen kunnen bespreken en waar mogelijk afstemmen op jouw individuele wens en/of vraag.

Klassikale deel

Tijdens het klassikale deel van de training doen we vooral die oefeningen die complexer zijn en waarvoor meer uitleg en begeleiding gewenst is. Dit zijn de oefeningen die net een stapje verder gaan en die vooral meer inzicht geven op het persoonlijk vlak. Een groot voordeel van dit deel is, dat we theorie koppelen aan de praktijk. Er is veel ruimte voor persoonlijke en werkgerichte vragen.

Het niveau van deze workshop is mbo+/hbo.
We werken samen op locatie met maximaal 4 deelnemers tegelijkertijd.
We verwachten een open en een respectvolle houding voor jezelf en naar de andere deelnemers.

Menu