Inzicht in balans- vragenlijst en tips

Van vrienden tot geen klik tot een echte hekel hebben aan iemand

Wellicht sta je er niet zo snel bij stil, maar als een ander je -om welke reden dan ook- irriteert, dan raakt hij iets in jou. Dat wat hij raakt is een emotie. Een emotie wordt omschreven als een innerlijke beleving, of een soms moeilijk te omschrijven gevoel. Denk aan een gevoel zoals vreugde, of als boosheid, verdriet of angst. Als zo’n emotie je raakt, dan reageer je erop zoals dat bij jou past. Raakt iets jou licht, dan reageer je milder. Raakt iemand je hard, dan reageer je hard. Dat gaat op voor positieve en voor negatieve gebeurtenissen. Van een glimlach tot de slappe lach en van een frons tot een woede uitbarsting.

Waar komt het vandaan

Zowel vanuit je genen, je familiesysteem, als vanuit je opvoeding en ontwikkeling krijg je mee hoe jij omgaat met je emoties. Vanuit die achtergrond heb je meegekregen en geleerd, wat op welke momenten en in welke situaties een passende reactie is. Dat is gedrag, dat een automatisme is geworden. Er gebeurt iets en je reageert. Pats boem. Naarmate je volwassener wordt, of dat je wereld groter wordt, ontdek je dat bestaand gedrag niet altijd wenselijk is. Of dat het niet het resultaat geeft, waar je het best mee gediend bent. Kortom, er komt een moment dat je denkt: dit doe ik liever anders.

Een eerste stap

Gaan dingen niet meer zoals je wilt. Krijg je stress van personen of omgeving. Ontbreekt het aan resultaat. Ga dan eens bij jezelf na waarop jij reageert. En hoe. Wanneer wordt er een emotie getriggerd. Welke emotie is dat precies. Pas als je weet wat er echt gebeurt, dan pas kun je andere keuzes maken. Want of het nu gaat over hoe je met een ander door 1 deur kunt. Of hoe je beter bij jezelf kunt blijven, zodat je minder of geen stress meer hebt, het begint bij jou. Jij bent je eigen oplossing.

Inzicht-vragen voor jezelf

  • Op welk moment precies wordt er iets geraakt / ontstaat er stress / kun je niet goed bij jezelf blijven.
  • Bepaal wanneer alles nog goed is, en wat precies het moment is, dat er iets verandert voor jou. Als het je helpt, maak dan een filmpje van de gebeurtenis en spoel het zo vaak als nodig voor- en achteruit.
  • Op dat exacte moment, wat raakt je dan precies:
    • Is het de toon waarop iets gezegd wordt? Harder gesproken, nadrukkelijk gesproken, hoge of lage toon, etc. Of wordt het gezegde steeds herhaalt, waardoor je een bepaald gevoel krijgt?
    • Zie je iets in de houding of het gezicht van de ander? Een frons, rode kleur, witte kleur gezicht, samengeknepen mond of ogen, etc. Leunt de ander naar je toe, maakt de ander zich groter, etc.
  • Herken je wat je ziet, hoort en voelt ook in andere situaties? Bijvoorbeeld als je een frons ziet, dat je je afvraagt of je iets fout hebt gedaan, of iets niet goed? Of wanneer een ander zich groter maakt, dat jij je dan kleiner voelt?
  • Ga na waar je focus is op zo’n moment. Zie je alleen de persoon? Alleen het gezicht? Alleen de ogen, de mond, de frons? Hoor je alleen de ander, hard of zacht, met klemtoon of staccato stem?

Tips

Als je precies weet waardoor jouw emotie geraakt wordt, dan helpt dat al. Een volgende keer, dan herken je het al, je weet al: oh ja, dit gebeurt er. Alleen dat al, helpt om afstand te nemen en niet direct in de emotie mee te gaan.

Wat nog meer helpt is om uit de focus te blijven:

  • Zie meer: meer dan alleen het gezicht of de persoon. Kijk naar alles om je heen.
    • Bredere blik, meer zien = minder geraakt worden.
  • Hoor meer: luister naar andere geluiden dan die ene stem. Wat hoor je nog meer. Welke geluiden zijn er nog, binnen en buiten.
    • Meer horen = minder geraakt worden.
  • Voel meer: je bent meer dan emotie. Je bent een heel mens.
    • Voel hoe je voeten de grond raken. Voel je armen, je benen en de rest van je lijf. Voel hoe je hoofd op je nek staat en je nek op de rest van je lijf.
    • Ga na hoe je adem gaat: via je mond, door je keel naar je buik. Let erop hoe licht of hoe zwaar je ademt, hoe snel of hoe langzaam.
    • Meer voelen van jezelf = minder voelen van de ander.

Meer weten of ontdekken

Training Flexibel Communiceren: https://emcoachingcom.nl/trainingen-workshops/flexibel-communiceren-met-minder-stress/

Training Leven en werken met gezonde grenzen: https://emcoachingcom.nl/leven-en-werken-met-gezonde-grenzen/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu